קידום אתרים אורגני – הערכת כדאיות ההוצאה לעסק

חברות ובתי עסק שונים הם גופים המתאפיינים לרוב במגוון הוצאות שונות. כל עסק באשר הוא, מהרגע בו הוא עובר גודל והיקף פעילות מסוים, מחויב במגוון הוצאות שונות, החל מהעסקת בעלי תפקידים שונים (סמנכ"ל כספים, מזכירה, חשב שכר וכד') ועד רכישת ציוד משרדי בהיקפים משמעותיים,שכירת ספקים חיצוניים למגוון ייעודים ועוד.

אחת ההוצאות המאפיינת כיום כל עסק בינוני וגדול, כמו גם אינספור עסקים קטנים הנמצאים בתחילת דרכם, היא הוצאה על שיווק דיגיטלי בכלל ועל קידום אתרי אינטרנט בפרט. קידום אתרים אורגני הפך במרוצת השנים האחרונות לתחום נפוץ אליו מודע כל מנהל ובעל עסק, וחשיבותו הרבה הופכת אותו להוצאה הכרחית עבור מרבית העסקים. עבור מנהלי עסקים רציונאליים, חשוב לבצע הערכת כדאיות עבור ההוצאה החודשית בגין קידום אתרי אינטרנט. הערכה זו תבטיח תפוקה מקסימאלית מבחינת קידום האתר והמערך השיווקי של העסק, ביחס להוצאה.

הערכת תרומת אתר האינטרנט לפעילות העסקית – כמה שווה לנו קידום אתרים אורגני?

ההוצאה החודשית של בית העסק שלנו בגין שיווק דיגיטלי בתחום של קידום אתרי אינטרנט דומה במובן מסוים לכל שאר ההוצאות – מנהל טוב לא ימשיך להוציא מכספי החברה על שרות, מוצר או בעל מקצוע אשר הוא אינו יודע מהי תרומתו השוטפת לעסק. הדבר נכון הן לגבי העסקת עובדים בתפקידים שונים (בין אם מדובר בעובד זוטר בפס הייצור במפעל או בחשב שכר בכיר, על מנהל העסק להעריך באופן שוטף את תרומת העובד וכך להצדיק את תשלום המשכורת) והן עבור קניות מספקים שונים, כמו גם כל הוצאה אחרת.

לכן, בבואנו לנסות ולהעריך את ההוצאה החודשים בגין קידום אורגני, והאם היא מוצדקת (או מספיקה) מבחינת העסק, עלינו לנסות ולנתח את תרומת אתר האינטרנט לעסק שלנו. אתר האינטרנט של העסק משחק תפקיד מעט שונה בעסקים שונים, כאשר בחלקם מדובר בחלק מרכזי ומהותי יותר, ובחלקם באמצעי שיווקי גרידא. על מנהל העסק לנסות ולהעריך בשלב ראשון את תפקידו של אתר האינטרנט בפעילות השוטפת של העסק, ועד כמה הוא מצליח לחשוף את העסק לשוק בו הוא פועל, ולהשיג לקוחות חדשים כאמצעי שיווק יעיל.

כמובן שבמסגרת ניתוח כדאיות ההוצאה על קידום אתרים אורגני יש לקחת בחשבון את הצלחת הקידום (האם האתר שלכם אכן מופיע במקומות ראשונים ומרכזיים במסגרת תוצאות החיפוש עבור המונחים הרלבאנטיים), אך בואו נצא מתוך נקודת הנחה כי הקידום מצליח ואתם מקבלים את מה ששילמתם עבורו. עדיין נותרת פתוחה השאלה – האם אנחנו משלמים יותר מדי עבור קידום האתר או האם פחות מדי? האם אנחנו יכולים לחסוך משהו בהוצאה זו או שמא שווה לנו להגדיל אותה ואת היקף הקידום?

על מנת להגיע לנתונים מדויקים, כדאי להיוועץ במקדם האתרים שלכם, ולהשיג נתונים סטטיסטיים בדבר האתר שלכם – כמה גולשים נכנסים לאתר מדי יום ומדי חודש? כמה זמן הם נשארים באתר שלכם? כמה מהם מזמינים מהמוצר או השירות שאתם משווקים לאחר שביקרו באתר וכד'.

בסיכומו של דבר, כפי שכל סמנכ"ל כספים או איש שיווק טוב יודע, אין תחליף למערך שיווק מוצלח. השיווק כיום נעשה יותר ויותר באמצעות האינטרנט, ולכן סביר מאוד להניח כי לא משנה איזה עסק יש לכם – אתר האינטרנט שלו משחק תפקיד מהותי בפעילותו השוטפת. לכן חשוב לבצע הערכה זו במהרה, ולקבוע האם אתם משלמים יותר מדי עבור קידום אתרים, או לחילופין – האם כדאי להגדיל את ההוצאה ומערך הקידום, וכך להרחיב את פעילות העסק.